井出草平の研究ノート

イリノイいじめ尺度

英語でのいじめ尺度の一つ、イリノイいじめ尺度を(適当に)翻訳してみた。いじめ行為の頻度を聞く形で、いじめ加害/被害の重症度を計測する設計になっている。
アメリカでは何が「いじめ」bullyingだとされているのかが確認できる。日本と大差はないように思われる。

イリノイいじめ尺度
http://www.secondstep.org/Portals/0/G3/BPU/Evaluation_Tools/IllinoisBullyScaleStudent.pdf

生徒調査 Student Survey
過去30日間にあなたが学校でこれらのことを何回しましたか? How many times did you do these things at school in the last 30 days?


全くない
Never
1〜2回
1 or 2 Times
3〜4回
3 or 4 Times
5〜6回
5 or 6 Times
7回かそれ以上
7 or More Times
1 私は楽しみのために他の生徒を狼狽させた。
I upset other students for the fun of it.
2 グループの中で、私は他の生徒をからかった。
In a group, I teased other students.
3 私は他の学生の噂を広めた。
I spread rumors about other students.
4 私は口論や争いをたきつけたり、やり始めた。
I started (instigated) arguments or conflicts.
5 私は他の生徒に嫌がらせを手助けた。
I helped harass other students.
6 私は制度を傷つけたり、叩いたりすると脅した。
I threatened to hurt or hit another student.
7 私は争いのために生徒たちをけしかけた。
I encouraged people to fight.
8 私は他の生徒をからかった。
I teased other students.
9 怒っていたとき、私は誰かに意地悪した。
I was mean to someone when I was angry.

過去30日間にあなたは学校で何回も起こりましたか? How many times did these things happen to you at school in the last 30 days?

全くない
Never
1〜2回
1 or 2 Times
3〜4回
3 or 4 Times
5〜6回
5 or 6 Times
7回かそれ以上
7 or More Times
10 他の生徒にいびられた。
Other students picked on me.
11 他の生徒に「ゲイ」といわれた。
Other students called me “gay.”
12 他の生徒にののしられた。
Other students called me names.
13 他の生徒に叩かれたり、押されたりした。
I got hit and pushed by other students.
14 私は他の学生によって脅しつかれた。
I was threatened by other students.
15 他の生徒に、私の噂を広げたり、私に嘘をついたりされた。
Students spread rumors or told lies about me.
16 私は仲間はずれにされたり、わざとグループから締め出され続けられた。
I was excluded or kept out of a group of friends on purpose.